Önismeret. Spiritualitás. Tudatosság.

Hogy megtedd a következő lépést egy teljesebb és örömtelibb élet felé... Önmagad felé.

Talán te is rendszeresen meditálsz, csak nem tudsz róla...

2019.01.30.

Sokan, amikor a meditáció szót meghalljátok, alapból egy megtorpanással reagáltok és elutasító, elzárkózó reakciót vesztek fel. Talán te is közéjük tartozol, talán nem. Mindenesetre ez az írás neked is hozhat új felismeréseket, ha velem tartasz.

Kezdjük azzal, hogy miért is utasítják el olyan sokan.

Az egyik leggyakoribb és legáltalánosabb kép a meditációról az, hogy ott ülsz órákon keresztül, kényelmetlen lótusz-ülésben (ha egyáltalán meg tudod csinálni), valamiféle fura ujjtartásokkal, netán még mantrázni is kell hozzá, és mindezt egy átszellemült, megbölcsült arckifejezéssel. „Túl komoly”. „Túl elvont”. „Túl sok idő”. „Kiváltságosak szórakozása”. „Mire jó ez nekem?”

A kezdők és az elrettenők nagy tévhite az, hogy olyan feltételeket látnak bele a meditációs tevékenységbe, amire ők nem képesek vagy nem tudják azokat az életükbe beépíteni. A jó hír ezzel szemben az, hogy ha valóban szeretnél te is részesülni a meditáció áldásos hatásaiból, bármikor megteheted. Hogyan?

A meditáció lényege

Az ősi bölcsességek tanulmányozása és saját tapasztalatom alapján, röviden úgy tudom összefoglalni, hogy a meditáció az a „tevékenység” vagy módszer vagy tudatállapot, amely az egyik legegyszerűbb és leghatásosabb módon tud az ITT és MOST állapotába segíteni. Elméd lecsendesedik, érzelmeid elcsitulnak, tested kilazul és megpihen. Nem stresszel a jövő, és nem bánkódsz a múlton. A nem-cselekvés, nem-érzés, nem-gondolkodás ideje van ilyenkor. Ha rendszeresen szánsz rá te is egy keveset az idődből, és megtalálod a számodra legmegfelelőbb formáját, azonnal részesülni fogsz a jótékony hatásaiból.

Énidő. Meditálás másképp – avagy, mikor és hogyan építsd be az életedbe

Hogyan tudod ma, a hétköznapi stressz és pörgés hajszájában hasznosítani ennek a rendkívüli erejű és hatású tevékenységnek az áldásos hatását?  Hogyan építsd be az életedbe? Például tekintsd az én-idő egy formájának!

Ahhoz, hogy teljesebb életet élj és napjaid, heteid, hónapjaid ne túlhajszoltságban, káoszban és görcsös megfelelésben teljenek, szükséged van rendszeresen magadra fordított, magaddal töltött kis időre. Hogy ezt az időt mivel töltöd ki, rajtad áll. Például a meditáció is lehet ez a „hasznos” tevékenység.

Sokszor hallottam már kifogásként, hogy „azért nem csinálom, mert fogalmam sincs, hogyan kezdjek neki”. Erre persze hatalmas szakirodalom áll a rendelkezésedre, ha valóban nagyon bele szeretnél mélyülni és fontos, hogy tudd, mi a filozófiája, milyen formái vannak. Azt is sejted gondolom, hogy a módszerek és technikák száma végtelen. Vagyis a bőség problémája máris lehet egy megakasztó gát.

A jó hírem viszont az, hogy valójában semmit sem KELL csinálnod. Ami szükséges és elengedhetetlen az egyedül a szándékod és a rá szánt időd. Minden mást a legjobb, ha el is engedsz első körben.

A továbbiakban arra kapsz ötletet és 4 technikát, hogy hogyan kezdheted el ezt a legegyszerűbben, a hétköznapjaid természetes részeként.

1. BE-KI, avagy a légzésre koncentrálás

Az egyik legegyszerűbb és mégis hatalmas erejű technika a légzés figyelése. A nyüzsgő gondolatok és „túlpörgős” érzelmi állapotok lenyugtatásának és csillapításának egyik legcsodálatosabb módszere.

Hogyan csináld?

Szánj pár nyugodt percet, amikor megteremted annak feltételeit, hogy senki és semmi ne zavarjon meg. Ülj le kényelmesen, hunyd le a szemed. (Választhatod a fekvő testhelyzetet is, bár azzal nekem az a tapasztalatom, hogy túl könnyen elvesztem a tudatosságom, és bóbiskolás vagy alvás lesz belőle:-) Figyelmedet fordítsd befelé, kis időre engedd el a külvilágot és annak minden hatását rád. Kezd el a légzésedet figyelni. Érezd, ahogyan beáramlik a levegő az orrodon keresztül, végigfut a légutakon, megemeli a mellkasod és a hasad területét. Érezd, ahogyan kilégzéskor ellazulnak ezek a területek. Csak erre figyelj. Ha szeretnéd, magadban ismételheted is a „belélegzem” vagy „be”, és a „kilélegzem” vagy „ki” szavakat. Ez segíthet a felbukkanó gondolatokat távol tartani. Ebben a pár percben engedd meg magadnak, hogy CSAK ezzel vagy. Ebben a pár percben semmi más ne érdekeljen. Amikor úgy érzed elég volt, kezd el a tudatosságod a teljes testedre irányítani, mozgasd meg lassan, kényelmesen a lábaid, a kezeid. Majd finoman nyisd ki a szemed, és térj vissza a hétköznapi tudatosságodba.

2. Kedvenc hobbidba való teljes belemerülés

Jó hír azoknak, akiknek van olyan kedvenc időtöltésük, amiben teljesen ki tudnak kapcsolni. A zaklatott állapot, nyüzsgő gondolatkavalkád lecsillapításának egy másik, ugyancsak erős hatású és kitűnő módja.

Hogyan csináld?

Az alap, amire építeni lehet, azaz a hobbid, már megvan. Lehet, hogy ebben az esetben semmi több dolgod nincs vele, mint az, hogy ezután már tudatosan és egy újabb szemponttal bővítve végzed majd ezt a tevékenységet. Tudod, hogy meditálsz!:-) Azaz, megnyitod magad lényed legmélyebb rétegei felé ilyenkor azzal, hogy ellazulsz, elfeledkezel a külvilág zavaró tényezőiről, kilépsz a mindennapok szorításából. Ezzel megengeded magadnak, hogy a létezés és alkotás öröme feltöltsön, minden elvárás nélkül. Úgy, ahogy éppen akkor ott jó. Hát nem ez a meditáció lényege?

TIPP: Ha van olyan problémád, kérdésed, feladatod ami nagyon foglalkoztat és megoldásra vár, megteheted, hogy mielőtt belekezdesz a tevékenységbe, tudatosítod ezt magadban. Ezt megteheted akár egy kérdésben, akár egy kijelentésben elmondva. Így emlékezteted magad, hogy erre valamikor megoldást kell találnod. Aztán elengeded ezt a gondolatot és átadod magad kedvenc hobbi tevékenységednek.

Lehet nem azonnal, de ha rendszeresen megteszed ezt, előbb-utóbb ihletet kaphatsz egy-egy ilyen „alkotó” meditálást követően.

3. Energia-légzés

Az 1. pontban bemutatott légzés meditáció, a „BE-KI” egy változata. Abban segít, hogy érzelmi állapotodat kiegyensúlyozd, megtisztítsd a lehúzó energiáktól és helyette támogató erővel töltsd fel magadat. Lehet, hogy ösztönösen használod már Te is valamilyen formáját, amikor feszült, zaklatott állapotban vagy. Ha pedig még nem, akkor próbáld ki, és nézd meg, az esetedben hogyan működik, mit ad és hogyan segít.

Hogyan csináld?

Kezdheted úgy, ahogyan az alap légzés-meditáció leírásban van. Majd, amikor a be- és kilégzésekkel sikerült a figyelmedet befelé irányítani és lecsendesedni, akkor tovább mélyítheted. Figyeld meg, hogy milyen állapotban vagy, mit érzel, majd azt is tudatosítsd, hogy mit szeretnél érezni. Minden belégzésnél képzeld azt, hogy egyúttal beáramlik annak az érzésnek az energiája, amit szeretnél. Minden kilégzésnél pedig érezd és tudd, hogy elengeded annak az érzésnek az energiáját, ami feszít, nyomaszt.

Például nyugtalan vagy egy másnapi esemény miatt. A nyugtalanságod abból eredhet, hogy valamiért rosszra számítasz az eseménnyel kapcsolatban. Akár van alapja (szerinted), akár csak egy kellemetlen érzés, itt és most be tudod hívni az elképzelt rosszból fakadó nyugtalanság helyett a bizalom felszabadító és kitágító energiáját. A bizalom megnyit arra, hogy minden a legmegfelelőbben történik majd, a magad és mindenki javára. Lélegezz tehát bizalmat minden belégzéssel. Érezd, ahogyan feltölt és tágítja a tudatod. Minden kilégzéssel érezd, ahogyan a nyugtalanság távozik belőled, minden sejtedből, minden testrészedből, ahol befeszít és megakaszt.

TIPP: Ha nem tudsz, vagy éppen nem akarsz az érzelmi állapotoddal konkrétabban foglalkozni, akkor egyszerűen lélegezd be a szeretet energiáját és engedd el, fújd ki magadból a félelmeidet.

4. Séta meditáció

Szintén egy egyszerű módszer az önmagaddal való csendes idő eltöltésére. Miért kellene még útközben, főleg egy szép természeti környezetben tett kiránduláson is folyton az agyadban zakatoló gondolat-kavalkádot hallgatnod? Miközben a tested felfrissül a mozgásban, addig az elméd felfrissül abban, hogy kikapcsolod az agyalást és pihenő-töltekező üzemmódra állsz át.

Hogyan csináld?

A leghatásosabb módja, ha egy kellemes, nyugodt, természetes környezetben tudod elvégezni, például a természetben egy kirándulás során. Lehet persze a városban is, de figyelned kell arra, hogy az előbb felsorolt feltételek adottak legyenek, vagyis lehetőleg csendesebb és esztétikusabb városrészt keress. Merthogy a lényege az, hogy gyönyörködsz abban a környezetben, amiben éppen jársz. Felfedezed a szépségeit. Tudatosan arra, és csak arra figyelsz, hogy éppen mit látsz magad körül, az milyen hatással van rád, milyen érzéseket ébreszt benned, milyen test-érzeteket és/vagy gondolatokat vált ki belőled. Részévé válsz annak, amiben vagy. Jelen vagy. És hálás vagy érte.

"Miért is jó ez nekem?"

Azért, mert egyszerű, de nagyszerű módjai ezek a tudatosság növelésének a mindennapjaidban. A hatásai pedig magukért beszélnek:

  • energiarendszered elkezd kitisztulni és egyre inkább az egyensúly állapotába kerülni,
  • sok felesleges stressztől és feszültségtől megszabadulsz,
  • elkezdesz nyitottabban és bizalommal teltebben hozzáállni a dolgaidhoz,
  • átalakulnak kapcsolataid és több örömöt találsz az életedben,
  • nő a koncentrálási képességed, javul a memóriád,
  • immunrendszered erősödik,
  • tudatod kitágul, kreativitásod erőre kap.
Persze, hogy ezt valóban megtapasztalhasd fontos, hogy:
  • legalább 5-10 percig végezd ezt minden alkalommal,
  • ha teheted rendszeresen szánj időt rá, figyeld meg, milyen különbségeket észlelsz az egyes alkalmak között,
  • ha úgy érzed, nem megy ez neked, elkalandoznak a gondolataid, vagy netán semmi hatást nem fedezel fel azonnal, ne add fel elsőre! Kísérletezz, legyél nyitott a saját tapasztalásaidra. Már az nagy dolog, hogy önmagaddal töltesz egy kis időt:-)
Talán a meditálással szembeni ellenállásodat is feloldja, ha más szempontból nézel rá, és nem egyből az a kép ugrik be róla, hogy órákon keresztül kell átszellemült arccal egy elsőre kényelmetlennek tűnő pozícióban üldögélned. Az már egy nagyon haladó verzió, és nem is mindenkinek való:-) De egyszer el kell kezdeni valahol, ha hív ez az út...

És arra is érdemes figyelned, hogy további buktatói lehetnek, amikor elkezded rendszeresen gyakorolni a meditálást. Ha tudsz róla, könnyebben kikerülheted azokat a csapdákat, amelyek arra csábítanak, hogy maradj inkább a jól ismert stresszben és feszültségben, és ne tégy semmit az életminőséged megváltoztatására. Erről itt olvashatsz tovább: 5 típus, akinél a meditálás nem fog jótékonyan hatni>>>

Természetesen a fentebb olvasott egyszerű technikákat nyugodtan kombinálhatod is, vagy akár a magad ötleteivel kiegészítheted. Csak a fantáziád és kreativitásod szab határt ennek. A lényeg, hogy kiszabadítsd magad a hétköznapi életed korlátai közül és szánj rendszeresen időt önmagadra, tested-lelked-szellemed egyensúlyba hozására.

Teremts teret magadban és hívd be ide a békét, örömöt és szeretet, hogy egy teljesebb életet élhess. Kapcsolódj össze rendszeresen a Létezés határtalanságával és végtelen áramlásával, hogy ezáltal természetesen, erőfeszítések és elvárások nélkül feloldódhassanak a korlátozó éned által felállított belső gátjaid.

Kívánok mindehhez csodás tapasztalásokat, nagyon sok örömmel és belső békével!

Ha tetszett az írás, használd fel nyugodtan, oszd meg, élj vele! Csak arra kérlek, hogy a forrást jelöld meg minden alkalommal! Köszönöm:-)

Érdekel a stressz feloldásának, a közérzeted javításának másik természetes formája is? Kattints ide: Holistic Pulsing terápia – a gyengéd érintés ereje>>>

 

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!